Saturday, July 23, 2011

arnab beranak lg....

 hari ni aku nk kongsi dgn rakan tentang arnab aku yg melahirkan 9 ekor anak,ni bkn kali pertama dia beranak 9 ekor,dh kali yg ke 3,tapi bukan semuanya hidup,tp harapan aku anak2 arnab ni boleh hidup sampai besar,mengikut rekod ibu ni hanya seekor atau 2 ekor yg akan mati anak2 dia...
 ini la ibu yg beranak 9 ekor anak tu,ibu arnab ni hanya lah ibu kg ja,tp dah banyak jasa dia dalam arnab kg lalang ni,lagi pn ibu ni ibu yg mula2 mendiami arnab kg lalang,very senior,very produktif dan dan byk kali beranak....kalau org nk pn aku tak boleh bg sbb jasa dia tak ternilai....aku pn tak menjangkakan dia beranak sampai 9 ekor,selepas dua hari baru aku trai ambk anak2 dia dlm nestbox tu dan masukkan dalam raga merah,9 ekor.....
 ini plak bapa yg membuntingkan ibu arnab 9 anak tu,mcm tb pn ada,mcm lion head pn ada,tp aku harap anak2 dia gebu2 la...dulu waktu aku beli bapa ni tuan dia kata teddy bear,tp bila besar nmpk mcm lionhead pn ada,tp tak pa la,aku mengharapkan anak2 dia gebu....
 yg ni anak nd aku,color siamese sable,aku dh letgo kepada en basri,tp lps beberapa hari en basri call aku kata nd ni mati,tak cirit pn,dan tak ada tanda2 psl kematiannya,sbnrnya aku mmg nk simpan yg ni sbb aku tgk cantik,tp dah en basri berhajat,jd aku jual kat dia,tp tak ada jodoh panjang nd ni mati jg....kesian pd en basri sbb minat sgt dgn nd ni,tak pa nnt klu aku ada anak2 nd lg,aku akan bg diskaun skt kat dia....
ini la rupanya anak2 arnab yg beranak 9 td tp dh tinggal 7 sbb 2 lg mati,rasanya sbb tak cukup susu,ya la ibu ada 8 nipple je,mesti mati tak sempat nk menyusu,lagipn aku tgk 2 ekor yg mati tu mcm peanut ja,selalu org kata klu jd mcm tu susah nk idup,mungkin betul kot...tp balance yg ada ni aku harap hidup la....

1 comment:

Anonymous said...

slaloo nya kalo bby 2 dah tumbuh bulu, susah nak nak mati.. awal taon ri2 arnab sy beranak 11 ekor.. alhamdulillah.. suma idop...

Total Pageviews

ARNABVILLE

ARNABVILLE

BIASA...

BIASA...

arnabville

Saya baru lagi dalam dunia arnab ni,ingin mengembangkan penternakan ini seperti bloger2 arnab yang sudah berjaya..bantuan dari rakan2 bloger amat saya alukan....