Friday, July 15, 2011

 as.salam kawan2 yg setia membaca blog aku ni,dh lama aku tak update blog kerana sibuk sikit dengan kerja2 aku di klinik...minggu lalu aku ada melawat paksu madi piru farm di sg bakap,macam2 jenis ayam yg dia bela,ada ayam selasih,ayam piru,ayam mutiara,ayam serama,ayam raja dan ayam2....hahaha...byk nya ayam yang dua bela,tp tumpuan lebih kepada ayam piru la...

 yang ni color brown,import katanya,aku pn pertama kali melihat ayam piru color ni...klog.klog,klog....
 ni ayan selasih bulu putih,gebu dan isinya kata color hitam,seumur hidup aku tak penah lagi makan ayam ni...mungkin satu hari nanti...tapi ayam piru aku dah rasa,sedap maksu buat kari,cicih dgn roti....sodap bai tu...
 yang ni ayam mutiara,tak penah rasa lg...muza dari jeniang ada call aku nk beli ayam ni..tak pasti jd ke tak...sebab dia pn sibuk pindah dari selangor ke kedah...
 yang ni nd aku yg telah bertukar tangan,abg nazri dari kuala nerang telah melamar si color kelabu ni,umur dah dua bulan lebih,jantan,ada sekor lg jantan kat belakang tu,color siam sable...cantik..klu tak ada org nk beli aku akan simpan sebab aku rasa macam cantik je,induk jantan pn cuma ada sekoq je....yg betina dh ada 3 ekor,ibu anak2 nd ni pn dh beranak lain,3 ekor,sayangnya 2 jatuh ke lantai,mati,tinggal sekoq,harap2 hidup la,susah nd aku ni...beranak kali ke6....
 oleh kerana arnab2 aku duduk dlm sangkar ja,aku ambil inisiatif untuk ciptakan 1 tmpt utk arnab aku bermain dan lepaskan tension mereka dlm sangkar,aku gilir2,ari ni lepaskan 5 ekor rex import dari indonesia,boleh tgk la betapa bestnya depa dok berlari2 dalam taman ni...aku pn boleh relex2 sambil tengok reaksi arnab2 aku...hari lain aku akan lepaskan lagi arnab2 aku yg sememangnya dahagakan kebebasan...



 anak aku yg turut membantu dalam menyiapkan taman arnab ni,angkat bata2 yg kontraktor tinggal waktu depa ubahsuai bangunan klinik dulu...aku ambk buat taman arnab ni,jimat blanja,kalau guna plastik koko tu,satu set dah rm12.50,baru 6 keping,kalau nk penuhkan satu taman,rabak juga saku aku...jadi aku susuhkan diri sikit untuk anbkat bata2 tu...di tolong anak2 aku....
 begini la rupanya taman arnab aku yg tak seberapa,tp penting utk kesihatan arnab2 yg aku bela tu...takkan nk duduk dalam sangkar ja...
 tempat rehat aku sekeluarga,boleh rehat2 selepas bekerja...
 anak2 arnab bemain dengan seronoknya....
dan last sekali aku nk beritahu yg 1 keluarga arnab2 dalam gambar ni aku letgo kepada en basri sbb nk kurangkan baka kg,tp anak2 arnab ni bapa depa holland lop,saja nk buat baka2 yg lebih elok lepas ni,ada lg 2 pasang ibu dgn anak 4 ekor dan 5 ekor utk di jual termasuk ibu arnab tu...kalau berminat boleh hubungi saya....

1 comment:

muza said...

hehe..lan..masuk gak nama aku dalam blog hang ni...cayola bro...

Total Pageviews

ARNABVILLE

ARNABVILLE

BIASA...

BIASA...

arnabville

Saya baru lagi dalam dunia arnab ni,ingin mengembangkan penternakan ini seperti bloger2 arnab yang sudah berjaya..bantuan dari rakan2 bloger amat saya alukan....