Saturday, May 14, 2011

nzw,hl baru....


as.salam,berita terbaru yg aku nk kongsi dgn rakan2 adalah ahli baru arnab kg lalang,merupakan seekor holland lop betina(doe) yg diambil dari en adzrul dari arnab kg machang jitra kedah,nampak tak ciri2 hl yg ada pd arnab ni,walaupun tak ada pedigree,tp ada la juga ciri2 hl,dah lama aku mencari hl yg ada ciri2 hl sebab aku ada sekoq bapa hl yg berusia lbh 1 tahun,dgn penemuan ini akan adalah generasi hl lps ni,sebelum ni bapa hl yg ada tu dok kacuk dgn lop biasa,tak brapa cantik anak dia,tp lop jg....tp ada lg arnab hl en adzrul yg cantik2 termasuk la seekoq color black otter,yg jarang2 ditemui,yg tu mesti dia nk simpan buat baka,tp tak pa kerana dia sanggup lepaskan sekoq hl ni pd aku,aku ucapkan terima kasih,dia syg betul dgn arnab2 ni...
yg ni plak new zealand white yang aku ambk dari en khairi tanjung karang selangor,dah berusia 4 bln lbh,berat dia dh dkt 3kg,aku nk trai naik kan berat badan dia smpi 5kg,kalau boleh la,ada sorang abang dari kuala nerang bg tau dia ada tgk sepasang nzw berat 11kg,beratnya...tp tak branak2,mungkin berat sgt..pada asalnya aku ambk 2 psg nzw ni,tp apakan daya sekoq mati cirit...betina plak tu,yg ada sekarang 2 jantan 1 betina,tak pa la,nnt tgk brapa anak2 dia esok...sekarang baru trai dok matekan di org...tp muda lg kot.....arnab2 ni sekarang sihat2 je...



ini jg nzw dalam posisi yg berlainan,nmpk besaq tak?
adakah terdapatnya ciri2 nzw yg asli pada arnab ni?apa pandangan anda...

...satu berita sedih lg,apabila sekoq teddy bear yg aku baru beli 2 minggu lepas mati jg terkena cirit birit yg tak langsung memberi peluang kepada aku utk merawatnya,dalam masa yg singkat saja arnab aku mati...aku tak sampai hati nk upload dalam blog,color putih gebu,mata hitam,usia dalam 2 bulan...aku pn dah tak tahu nak kata apa,bila pg aku nk bg makan semua arnab2 aku,aku tgk tb aku dh keras...ada cecair seperti jeli dlm takung najis dia,sah dia cirit...kesian,dh la baru nk berjinak2 bela tb,sekarang tinggal jantan sekoq,nnt tunggu ada penggantinya....selain itu aku jg ada ambk sekoq nd jg dari en adzril jitra,color putih,mata merah,betina,nnt besaq aku nak matekan dgn bapa nd aku yg hensem tu...
ok terima kasih kerana sudi membaca blog ni...dr arnab kg lalang....

No comments:

Total Pageviews

ARNABVILLE

ARNABVILLE

BIASA...

BIASA...

arnabville

Saya baru lagi dalam dunia arnab ni,ingin mengembangkan penternakan ini seperti bloger2 arnab yang sudah berjaya..bantuan dari rakan2 bloger amat saya alukan....