Saturday, January 15, 2011

nd beranak lg tp.....

pagi tu lps subuh aku tengok la kandang2 arnab,aku tengok ibu nd dh beranak,tp ada 2 yg dh mati,tinggal 3 ekor yg hidup,tp mslhnya ibu nd ni tak pandai susukan anak2nya,membuatkan saya risau lg.Rekod kelahiran ibu nd ni mmg teruk,seekor pn anak2 dia tak hidup,sebelum ni dia dah beranak 2 kali,ni yg dah kali ke3,tak tau nak kata apa,produktif tp tak pandai jg anak2 dia,aku berserah pada tuhan.

dalam aku dok perhatikan anak2 dia ada yg aktif dan ada yg dh monyok,nmpknya tak berapa nak menjadi ibu nd ni,mcm mn nk buat? bila kita perhatikan dia,dia lg marah,anak2dia pn kecil2 sgt.tak apa la,aku akan cuba biarkan dia sendirian,kot2 la dia sensitif sgt...

tu la,ada ibu2 arnab yg baru pertama kali beranak tp dh pandai jg anak2...ni bernak dh kali ke3,masih tak pandai2....aku nk kena cari baka nd yg baru sebab nd yg ada ni dh ada org boking,tp tak menjadi..

kawan2 yg mempunyai pendapat tentang masalah ini boleh la kita berkongsi pendapat...terima kasih...

No comments:

Total Pageviews

ARNABVILLE

ARNABVILLE

BIASA...

BIASA...

arnabville

Saya baru lagi dalam dunia arnab ni,ingin mengembangkan penternakan ini seperti bloger2 arnab yang sudah berjaya..bantuan dari rakan2 bloger amat saya alukan....